Jak wyglądają dojazdy do pracy?
Dojazd do Danii jest realizowany w zakresie własnym pracownika. Na większości stanowisk nie zapewniamy również dojazdów na zakwaterowanie ani na miejsce pracy. Na projektach światłowodowych pracownicy orzymują auta do pracy w teamach i dojazd na trasie miejsce pracy - zakwaterowanie.
W jakiej walucie są wypłaty?
Wypłata - w euro na konto walutowe lub w koronach duńskich – wyłącznie na konto duńskie.
Jak często jest wypłata?
Wypłata jest wypłacana co dwa tygodnie, w nieparzystych tygodniach. Na projektach światłowodowych pracownicy orzymują wynagrodzenie w tygodniach parzystych.
Czy administracja pomaga w kontaktach z SKAT – „urzędem skarbowym”?
Administracja kontaktuje się ze SKAT jedynie w celu uzyskania numeru CPR pracownika oraz jego karty podatkowej potrzebnej do wystawienia kwitków wypłat. Rozliczenia rocznego pracownik dokonuje w zakresie własnym, na podstawie otrzymywanych kwitków wypłat. Wniosek o nr CPR i kartę podatkową jest rozpatrywany w urzędzie w terminie do 6 tygodni od jego złożenia.
Czy jestem ubezpieczony?
Pracownik jest ubezpieczony od pierwszego dnia pracy w podstawowej opiece zdrowotnej na terenie Danii. Po otrzymaniu numeru CPR nasza administracja występuje o wystawienie przez Udbetaling druku E106. Jest to druk potwierdzający ubezpieczenie na terenie Danii, jest on również wysyłany przez Udbetaling do polskiego NFZ. Po otrzymaniu przez NFZ tego pisma, pracownik jest tymczasowo ubezpieczony na terenie Polski. Ubezpieczenie e106 jest czasowe. Przed jego utratą ważności, należy poinformować administrację o chęci przedłużenia ubezpieczenia. O nadaniu żółtej i niebieskiej karty decyduje urząd Udbetaling. Nie zawsze jest ona wystawiana. Wówczas podstawą ubezpieczenia jest sam druk. Zanim E106 zostanie nadane, pracownik powinien mieć przy sobie podpisaną umowę oraz upoważnienie wskazane na 6 stronie umowy. Wówczas są one jest podstawą do skorzystania z podstawowej opieki zdrowotnej na terenie Danii.
Jaki rodzaj umowy jest wystawiany?
Jest to umowa tymczasowa na zasadach duńskich. Czyli odciągane są składki emerytalne, zdrowotne, w skali roku wypłacane są świadczenia „Feriepenge” oraz „SH”.
Feriepenge – tzw fundusz wakacyjny, 8% ściągane przez SKAT.
SH – fundusz pracowniczy, pieniądze zbierają się z każdym dniem, w którym dla nas pracujesz, można w każdej chwili prosić o wypłacenie.
Ile jest godzin pracy tygodniowo?
Standardowo jest 46 godzin pracy, po 10 godzin dziennie, godzina przerwy. Wszyscy stolarze i elektrycy muszą podpisać tak zwaną umowę VA - umowę o elastycznym tygodniowym czasie pracy (gdy czas pracy przekracza 37 godzin tygodniowo). Po podpisaniu dokument jest ważny przez 1 rok, a następnie należy go odnowić. Wszyscy pracownicy otrzymają tę umowę do podpisania.
Czy są możliwe nadgodziny?
Nadgodziny pojawiają się sporadycznie. Muszą być potwierdzone przez konsultanta ze strony Viktech.
Czy firma zapewnia narzędzia i odzież roboczą?
Firma zapewnia wszystkie narzędzia potrzebne do pracy. Narzędzia są własnością firmy.
Zapewniamy również strój roboczy, który jest bezzwrotny.
Co ile są zjazdy do Polski?
Jest to kwestia indywidualna. Należy poinformować konsultanta co najmniej 10 dni przed planowanym zjazdem.
Co w przypadku, gdy jestem chory i nie mogę pójść do pracy?
Każdą nieobecność należy zgłosić telefonicznie, pod numerem telefonu wskazanym w umowie, w godzinach 7.00-8.30. SMS oraz e-mail nie są akceptowalnymi sposobami zgłaszania nieobecności.
Czy muszę posługiwać się językiem angielskim?
Szczegółowe wytyczne w tej kwestii są zawarte w ogłoszeniu o pracę na stanowisko, na które aplikujesz. Więc zależy to od projektu. Dobrze, jeżeli w teamie przynajmniej jedna osoba posługuje się j. angielskim komunikatywnie.
Jakie dokumenty muszę dostarczyć przed rozpoczęciem pracy?
• cv
• dokument tożsamości
• nr konta bankowego
• aktualne uprawnienia
• dokumenty potwierdzające doświadczenie (np. świadectwa pracy lub referencje)
• podpisaną umowę
• ewentualnie akt urodzenia dziecka i akt małżeństwa
Czy muszę osobiście przyjechać do biura, żeby podpisać umowę?
Nie. Formalności załatwiane są online.
Jakie są wymagania?
• co najmniej 2-3 letnie doświadczenie, potwierdzone dokumentami
• poziom znajomości j. angielskiego, w zależności od stanowiska i projektu
• mile widziane prawo jazdy i samochód (ze względu na dojazd do pracy)
Czy zapewniacie ciągłość pracy?
Umowa jest tymczasowa, z datą początkową. Długość projektu zależy od zakresu prac i od klienta. Pracownicy, którzy się sprawdzają otrzymują oferty na realizację kolejnych projektów.
Czy jest możliwość otrzymania podwyżki?
Kwestia podwyżki jest indywidualnie rozpatrywana przez konsultanta.
Zakwaterowanie:
• pokoje jednoosobowe
• dostęp do Internetu
• w odległości maks. 30 km od miejsca pracy
• wspólna kuchnia, łazienka
• standard może się różnić, pokoje nie są jednolite
• dobrze jest zabrać ze sobą poszewki, ręcznik, ewentualnie podręczne przybory kuchenne
Prosimy pamiętać, że zakwaterowanie zapewniane przez Viktech to tylko opcja - masz możliwość znalezienia własnego lokum. Jeśli chcesz dokonać rezerwacji zakwaterowania przez Viktech, poinformuj nas o dacie przyjazdu i planowanym powrocie do Polski. Możesz dokonać rezerwacji za pośrednictwem biura rekrutacyjnego lub możesz skontaktować się bezpośrednio z działem zakwaterowania, wysyłając e-mail na adres overnatning@viktech.dk. W przypadku malarzy i stolarzy za zakwaterowanie płaci Viktech. Elektrycy będą mieli potrącane z wynagrodzenia 200 DKK za noc.
Gdzie są realizowane projekty?
Projekty są realizowane na terytorium całej Danii.
Czy jestem ubezpieczony na wypadek bezrobocia?
Nie, ale można wstąpić do duńskich związków zawodowych. Wiąże się to z opłacaniem składek miesięcznych. Stawki zależą od związku.
Jaką kwotę netto miesięcznie mogę zarobić w Danii?
Nie jesteśmy w stanie dokładnie odpowiedzieć na to pytanie. Wszystko zależy od indywidualnej sytuacji pracownika (statusu rodzinnego, możliwości odpisania pewnych kwot od podatku). Osoba mająca żonę i dzieci płaci niższe podatki.
Jak rejestrowane są moje godziny pracy?
Służy do tego nasz autorski program Viktime. W nim pracownik rejestruje przepracowane godziny. Następnie są one akceptowane przez konsultanta i klienta.
Czy polskie prawo jazdy i dowód rejestracyjny są ważne w Danii?
Polskie prawo jazdy ważne jest we wszystkich krajach UE. Możesz jeździć autem na polskich numerach rejestracyjnych, jeśli nie przekracza to 185 dni w skali roku. W innym przypadku trzeba złożyć wniosek o „zezwolenie”. To koszt ok. 500 DKK.
Fundusz wakacyjny / składka SH / składka na emeryturę
Przysługuje Ci 0,96 dnia urlopu na każde 2 tygodnie, czyli ok. 2,08 dni w miesiącu. Jeśli chcesz, aby dodatek Feriepenge został Ci wypłacony, musisz złożyć wniosek o wypłatę online za pośrednictwem Borger.dk. Jednak w tym celu potrzebujesz podpisu cyfrowego o nazwie NemID/MitId. Podczas składania wniosku ważne jest, aby wybrać „wyjeżdżam/wziąłem urlop” – a następnie wpisać datę i liczbę należnych dni urlopu. Jeśli nie masz identyfikatora NemID/MitId, możesz złożyć wniosek za pomocą formularza, który znajdziesz na Borger.dk. Viktech może Ci w tym pomóc. Środki urlopowe, o które aplikujesz online, zostaną wypłacone wraz z nadchodzącą pensją (4 tygodnie przed pierwszym dniem urlopu). W przypadku aplikacji za pośrednictwem formularza może to potrwać nieco dłużej.
Składka SH-money to oszczędności – zgodnie z umową/overenskomst – które pokryją utracone godziny pracy / wynagrodzenie z powodu święta państwowego (jeśli przypada ono w dzień powszedni). Malarze zarabiają 11,75% SH-pieniędzy z pensji każdego miesiąca – elektrycy 12,2%, hydraulicy 12%, a stolarze 11,9%. Jeśli chcesz wypłacić swoje pieniądze SH, skontaktuj się z biurem w Danii lub Polsce (pocztą lub telefonicznie), wtedy zostaną one wypłacone wraz z nadchodzącą pensją.
Wysokość składki emerytalnej wynosi łącznie 12,15% - 4% pokrywa pracownik, a 8,15% - pracodawca. Fundusz emerytalny jest zgodny z umową/overenskomst i dlatego nie można go zmienić.
Podpis cyfrowy NemID/MitID
Każdy, kto posiada duński numer CPR, może otrzymać NemID/MitID. Jest to podpis cyfrowy używany w wielu usługach internetowych w Danii – na przykład w aplikacjach, dostępie do SKAT i e-Boks, cyfrowej skrzynki pocztowej online. W celu uzyskania podpisu cyfrowego wszyscy cudzoziemcy muszą umówić się na wizytę w lokalnym urzędzie i przynieść dowód osobisty i dokument z numerem CPR (np. kartę ubezpieczenia zdrowotnego). Ponadto musisz przyprowadzić świadka poświadczającego, który również musi posiadać duński numer CPR oraz dowód tożsamości ze zdjęciem. Otrzymasz wtedy numer NemID/MitID, kartę-klucz i hasło tymczasowe, a następnie będziesz mógł aktywować podpis online.